- návod jak vyrobit z běžně dostupné deskové hry hmatovou
verzi, kterou může hrát s vidícími jeden nevidomý.
Co bude potřeba:
- Desková hra „KrisKros klasik“ (výrobce DINO)
- Je to obdoba hry scabble. Je asi 2 až 3 krát levnější než hra scrabble a je pro naše potřeby vhodnější.
- Plastová průsvitná podložka
- Lepidlo na papír a plasty -
po zaschnutí průhledné - Nůžky
- Polotvrdý až tvrdý papír – nejlépe dva listy formátu A3
- Barevné papíry nebo barvičky těchto barev – červená, růžová, tmavě zelená, světle zelená
- Pichtův psací stroj dostatečně odolný k vyražení bodů na plastovou podložku
- 3 mřížky od písmen ze hry KRIS-KROS
-
- Doopravdy jsou potřeba dvě celé mřížky plus kousek ze třetí. V každé krabici KRIS-KROSu je bohužel pouze jedna mřížka. Jednu mřížku se vám určitě podaří získat od přátel, kteří tuto hru mají a mřížku od písmen k ničemu nepotřebují. Mám navíc dvě mřížky, takže můžu potřebný kus zaslat poštou :o).
Pracovní postup:
Nejdřív vyrazíme Pichtovým psacím strojem všechna písmena,
která jsou ve hře na plastovou podložku s takovými rozestupy, aby bylo možno
vystřihnou obdelníček s právě jedním písmenem a ten pak nalepit na písmeno
koupené ve hře. Obdelníček s brailovým písmenem by měl mít vodorovný rozměr
stejný jako koupený žetonek a svislý trošku menší. Písmeno vystřižené z
plastové podložky nalepíme na horní část žetonku, takže na dolní části vznikne
linka, která označuje směr znaku.
Z mřížek budeme vyrábět nový herní plán, to znamená, že z nich musíme sestavit
mřížku o velikosti 15×15 políček. Nezapomeňte seříznout okraje mřížek tak, aby
i na přelomu byla políčka stejně daleko od sebe.
Připravíme si plochu z papírů A3. Přiložíme na ni mřížky a obkreslíme si polohu
jednotlivých políček (tence obyčejnou tužkou). Potom na příslušná políčka
(podle dodávaného herního plánu) nalepíme čtverečky z barevých papírů nebo je
vybarvíme. Na barevná políčka nalepíme čtverečky z plastové podložky na kterých
musí být znaky brailovým písmem 2p, 3p, 2s, 3s nebo nějaké jiné, které budou
označovat násobnost daného pole. Na takto připravený herní plán konečně
přilepíme mřížku.
Nevidomý hráč by měl mít ještě při ruce seznam všech písmen a jejich bodové
ohodnocení, protože to se už na žetonek nevejde.
No, a můžeme hrát :o)